שיקומים

חברתנו עוסקת בשיקום כללי של מבנים, אשר כולל: איתור הכשל/אזורים העומדים להיכשל, ייעוץ, ותכנון מענה לבעיה, שיקומים קונסטרוקטיביים, שיקומי פלדה, שיקומי בטון, שיקומי תקרות, עיבוי עמודים ועוד. פועלת השיקום מיושמת על ידינו באמצעות שימוש במפרטי שיקום מבנים העומדים בתקן ועל ידי צוות עבודה מיומן המתמחה בתחום זה. מבנים רבים מצריכים מעבר שיקום מסיבות שונות כאשר הסיבות העיקריות הן: שחיקה של החומר (בטון, פלדה וכו’),כשל מערכות האיטום ובניה לקויה. לנו כחברה שמתמחה באיטום ושיקום יש את היכולת לאתר כשלים ואזורים המועדים לכשל ולתת את המענה הנכון והיעיל ביותר לפתרון הבעיה.

תחומי פעילות

שיקום מבנה הינו פעולה מורכבת המצריכה ניסיון רב, חשיבה מחוץ לקופסא ורמת מקצועיות גבוהה ביותר. שילוב יכולות אלו מתבטא ביכולת לאבחן את הבעיה בצורה יסודית, במתן פתרון הולם ובירידה לפרטים הקטנים בשלב הביצוע חוסר פיקוח בשטח גורם להשמטת צעדים חשובים בתהליך שיקום ושיפוץ המבנה והכשלים מתגלים לעיני הלקוח רק לאחר מספר שנים מתום השיקום. לעיתים תכופות, אנו נתקלים במקרים של מבנים שעברו שיקום אך לאחר פרק זמן קצר חזר לקדמותו ולמעשה השיקום שנעשה היה קוסמטי בלבד כך שהבעיה אינה נפתרה.

אחת מהבעיות הנפוצות שאנו נתקלים בה כמעט בכל שיקום היא מערכת איטום שכושלת, כשמתחילה רטיבות באלמנט קונסטרוקטיבי העשוי משילוב של בטון ופלדה הנפגע ברזל הזיון המצוי בתוך הבטון ומהווה כמעין שלד המחזק את המבנה, במקרה של רטיבות מתקיים תהליך של החלפת יונים שגורם להיווצרות חלודה בברזל, הברזל החלוד מתנפח ויוצר סדקים רחבים בבטון שבסופו של דבר גורמים להתפוררותו ופוגעים ישירות בחוזק המבנה ובמערכות האיטום השלילית.

שיקום ועיבוי אלמנטים מבטון
כאשר מדובר בשיקום בטון במרבית המקרים יהיה ניתן להגיע עד למוטות הזיון באמצעות חציבה ולאחר טיפל בקורוזיה ניתן לטייח את האזור עד ליישור קו של האלמנט, ניתן יהיה להוסיף מספר סנטימטרים של בטון כדי לחזק את מערך ההגנה של האלמנט. עם זאת, במקרים מסוימים אנו נדרשים לבצע עיבוי עבור אותו אלמנט.

אז איך יודעים מתי עיבוי ומתי שיקום ?
ראשית כל ההיגיון הבריא הוא לקרוא לבעל מקצוע מומחה בתחום האומנם גם ביניהם הדעות חלוקות האם לשקם או לעבות? נאמר שמבקרים רבים ניתן להסתפק בשיקום בלבד אך ישנה הסכמה כי התועלת בעיבוי גדולה בהרבה.
כללי אצבע מתי נדרש לבצע עיבוי (האמור לעיל לא מחילף ייעוץ ממהנדס מוסמך)

  • שוני בעומסים- אם אלמנט תוכנן לשאת עומס מסוים תוספת משקל שלא נלקחה בחשבון עלולה לפגוע באלמנט ויהיה ניתן לזהות סדק המצביע על עומס כבד, כאשר במקרים חמורים נוכל להבחין בכפף שלא אותו אלמנט
  • שינוי פיזי במוטות הזיון- כאשר נראה כי המוטות מכופפים וכן יש נזק מכאני נדרש לעבות
  • אזורים אגרסיבים- במקרה בהם מוטות הזיון חשופים באזורים של ים, חומצות וכדומה הפלדה בד”כ תהיה באיכות ירודה לאחר זמן די קצר היות והיא נאכלת מה שמוביל לשחיקת החומר ולהקטנת התסבולת של האלמנט ובמקרים אלו חייב לעבות
    כשל תכנוני
  • כיסי חצץ- סגרגציות עמוקות בתוך חתך הבטון נובע מחוסר בריטוט הבטון או שימוש בבטון שלא תואם את סוג האלמנט

שלבים עקרוניים לביצוע שיקום:

  • קילוף הטיח, סילוק חלקים רופפים ופתיחת הסדקים עד הגעה לבטון בריא
  • חשיפת מוטות הזיון הפגועים בכלל היקפם
  • ניקוי מוטות הזיון באמצעות מברשת פלדה
  • מריחת מטות הזיון בחומר צמנטי משופר בפולימרים ייחודים וסיליקה המכיל אינהיביטורים אנטי קורוזיביים
    סגירת האלמנט בהטלאה או יציקה
  • מריחת חומר אטימה וביצוע שכבת הגמר

שלבים עקרוניים לביצוע עיבוי נוסף על שלבי השיקום

  • הוצאת קוצים בקוטר דרוש וקשירת מוטות פלדה סביב האלמנט ועיגונם ביסוד או אלמנט אחר
  • התקנת טפסות ויציקה של ס”מ דרושים סביב האלמנט
  • פירוק טפסות ובדיקת טיב הבטון

שלבי התכנון, הליווי והבקרה להצלחת הפרויקט

  • תכנון- ניתוח מעמיק של כל שלבי הפרויקט המתייחס לתכנון קונסטרוקטיבי, איתור מקור הכשל והגדרת פתרון כדאי וכלכלי
  • ליווי הפרויקט- ליווי צמוד והתאמת שיטת הביצוע לשינויים הנדרשים בשטח. שלב זה כולל ביצוע ופיקוח צמוד ע”י אנשי שטח מנוסים, מיומנים ובעלי הכשרות מתאימות
  • אחריות- לאחר סיום שלבי הביצוע