הקושי בטיפול בכשל במערכת האיטום במנהרה-
הדרך האידאלית לטפל בכשלי איטום היא לבוא דווקא מהפן החיובי דהיינו מאזור המגע אך הבעיה שבמנהרות לרוב לא ניתן להגיע לאזור המגע ממספר סיבות כאשר הנפוצה היא מנהרה אשר קבורה מספר מטרים בתוך הקרקע ואין אפשרות להגיע מבחוץ. לכן, האיטום שלרוב נבצע הוא איטום שלילי דהיינו מהפן הפנימי.
ניתן להבחין ב2 מוקדי כשל עיקריים במנהרות:
סגמנטים -תפר בין אלמנטי הבטון השונים עול להעביר דרכו מים.
ברגים – המחברים בין הסגמנטים מרכזים אליהם ריכוז מאמצים אשר מחליש את חתך הבטון באזור הבורג עד כדי יצירת סדק שדרכו המים יכולים לעבור.
הזרקות
בהתאם לפתרון הנדרש ניתן לבצע מגוון סוגי הזרקות: ג’לים אקריליים, פולימריים, אפוקסים ופוליאוריתנים. להזרקות מספר יכולות- שיקום, עצירת פרצי מים ואיטום כתוצאה מסדקים, הפסקות יציקה לקויות, חללים וכיסי חצץ.
מוקדים עיקריים בהם מבצעים הזרקות במנהרות: קרקע, סדקים בבטון, הפסקות יציקה בבטון, תפרים חללים בבטון (כיסי חצץ),מוקדים בהם יש פריצת מים ומרווחים בין הסגמנטים במנהרה לסלע.
במנהרות רכבת ישראל השתמשנו בעיקר בהזרקות של ג’לים אקריליים המיועדים לאיטום וייצוב. הג’ל הינו שרף ע”ב מים אלסטי וגמיש כאשר עקרון הפעולה הוא יצירת מעין ממברנה סביב האלמנט המונע חדירת מים לאורך שנים. חשוב להדגיש כי ישנה חשיבות רבה לאיכות החומר והביצוע ע”מ לקבל איטום אפקטיבי לאורך שנים. הזרקות ג’ל אקרילי מבוצעות ע”י מכונה ייעודית דו רכיבית המתאימה לאיטום תשתיות המקיימות מגע מתמיד עם מים ולחות
לסיכום, יש לציין כי ישנה עוד קשת רחבה של פתרונות אך חשוב לציין כי חסכון בכסף או בחירה בפתרון היקר ביותר לאו דווקא יפתור את הבעיה. תיקון מערכת האיטום הינו תהליך מורכב הדורש יסודיות רבה החל מאבחון הבעיה בצורה מעמיקה, תכנון פרטי הביצוע ועד הביצוע עצמו. כל זאת, ע”מ לתקן את הליקוי הקיים באופן האופטימלי ביותר וללא צורך בעבודות חוזרות ונשנות. עם זאת, קיים קושי רב לספק את כלל השלבים שציינתי ודווקא מנקודה זו צמחנו! כאשר אנו מאמינים שבכדי לאבחן את הכשל באופן מעמיק נדרש ניסיון ביצועי בשטח ויחד עם היכולת לשלב מספר מערכות שונות מאפשר לנו כחברה למקסם עבורכם את התאוצה ולחסוך בעליות באופן משמעותי.
שלבי התכנון, הליווי והבקרה להצלחת הפרויקט
תכנון- ניתוח מעמיק של כל שלבי הפרויקט המתייחס לתכנון קונסטרוקטיבי, איתור מקור הכשל והגדרת פתרון כדאי וכלכלי.
ליווי הפרויקט- ליווי צמוד והתאמת שיטת הביצוע לשינויים הנדרשים בשטח. שלב זה כולל ביצוע ופיקוח צמוד ע”י אנשי שטח מנוסים, מיומנים ובעלי הכשרות מתאימות.
אחריות- לאחר סיום שלבי הביצוע.